The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Unga migranter särskilt utsatta för sexuellt våld

Unga migranter är särskilt utsatta för sexuellt våld. En ny doktorsavhandling visar att migranterna är utsatta även efter ankomsten till Sverige.
– Vi tror kanske att de är säkra här, men det finns strukturella problem. Bristande tillgång till hälsovård och sociala tjänster förvärrar de unga migranternas sårbarhet, säger disputerande Tanya Andersson Nystedt vid Lunds universitet.

Tanya outside the hospital in Malmö. Photo
Tanya Andersson Nystedt utanför Skånes Universitetssjukhus i Malmö. Foto: Sara Håkansson

Tanya Andersson Nystedt är doktorand vid Medicinska fakulteten och forskarskolan Agenda 2030. Uppväxtåren tillbringade hon i Afrika, Asien och Sydamerika och hon kom tidigt i kontakt med ojämlikhet och utsatthet. När hon arbetade med policy och HIV-program för UNAIDS i sydöstra Afrika var berättelser om sexuella övergrepp vanligt förekommande och detta blev senare hennes framtida forskningsämne. Tanya Andersson Nystedt forskar i dag om sexuellt våld och tillhör avdelningen Socialmedicin och global hälsa.

Den 5 juni försvarar Tanya Andersson Nystedt doktorsavhandlingen ”A Hidden Problem in an Excluded Population - Understanding Vulnerabilities to and Experiences of Sexual Violence among Young Migrants in Sweden” där hon har undersökt migranternas situation i Sverige.

Unga människor är i högre grad utsatta för sexuellt våld än övriga befolkningen och unga migranter verkar vara särskilt drabbade. En fingervisning om förekomsten ger Folkhälsomyndighetens undersökning från 2020 där var fjärde migrant mellan 16 och 29 år upplevt sexuella handlingar mot sin vilja.

Ett dolt problem

Men sexuellt våld bland migranter är till stor del ett dolt problem och det finns flera förklaringar till det:

• Mycket forskning saknas på området, kunskapsläget är svagt.
  • Sexuellt våld kan definieras olika, vilket skapar osäkerhet och svårigheter att jämföra forskningsresultat.
  • Sexuellt våld är ofta ett tabubelagt, känsligt ämne vilket kan göra det svårt att få högt deltagande i forskningsstudierna.

Tanya Andersson Nystedt har som en del av sin forskning djupintervjuat 14 personer som arbetar med unga migranter, både anställda inom offentlig sektor och personer i organisationer och nätverk. I intervjuerna framkom att unga migranter på flera sätt är sårbara och att utsattheten inte tar slut den dagen de sätter sin fot på svensk mark.

Med en stramare asylpolitik inom EU ökar deras sårbarhet eftersom de behöver förlita sig på till exempel flyktingsmugglare på vägen hit. Det som förvånade mig var att deras sårbarhet fortsatte även här. Vi tror nog ofta att Sverige är ett säkert välfärdsland och att deras situation är mycket bättre än vad den i verkligheten är, säger Tanya Andersson Nystedt.

Svarta marknaden för arbete

Intervjuerna pekade på strukturella svårigheter för migranterna med brist på tillgång till hälsovård och annan hjälp. De som fick vänta länge på sin asylprocess eller var papperslösa var särskild utsatta.
– De kunde sakna tillräckligt med mat, husrum och var ofta förvisade till den svarta marknaden för arbete. Det kunde i sin tur innebära sexarbete eller att de hamnade i kontakt med kriminella gäng. Man kan säga att de hamnade i situationer de annars inte skulle ha behövt hamna i, säger Tanya Andersson Nystedt.

Tidigare studier tyder på att unga män är lika drabbade som unga kvinnor, vilket skiljer sig från sexuellt våld i övriga samhället där kvinnor oftast är våldsoffer. En förklaring till det kan vara att fler unga män kommer ensamma hit som migranter. Det finns också indikationer på att det sexuella våldet mot män kan vara grövre än mot kvinnor.

Tanya Andersson Nystedt menar att mer forskning behövs och hon hoppas få forskningsmedel till en kvantitativ studie av sexuellt våld bland unga migranter i Sverige. Det skulle både ge ökad kunskap om deras situation, deras behov och om var förövarna oftast förekommer.

Hon konstaterar att politiska beslut i Sverige och på EU-nivå påverkar förutsättningarna för migranterna.
– Med en stramare flyktingpolitik blir de ännu mer utsatta. Det sätter ytterligare press på yrkesverksamma, särskilt i civilsamhället, på att försöka tillgodose behoven hos dessa alltmer exkluderade unga personer. Det blir också etiska dilemman för anställda i offentlig sektor som ställs inför beslut att inte få hjälpa unga migranter som är i behov av hjälp.

Doktorsavhandlingen A hidden problem in an excluded population: understanding vulnerabilities to and experiences of sexual violence among young migrants in Sweden - portal.research.lu.se
Länk till Tanya Andersson Nystedts personliga sida (på engelska)

Definition av sexuellt våld

Sexuellt våld kan definieras på många sätt. I Tanya Andersson Nystedts forskning definieras sexuellt våld som sexuella handlingar där inte ett samtycke ges eller kan ges. Det kan handla om sexuellt fysiskt våld, men också om sexuella handlingar som sker på grund av till exempel hot, utpressning, förnedring. Det omfattar också om mer indirekta former, såsom sex i utbyte mot en sängplats för en hemlös eller sex för att få ett arbete.